Публикације

Овај део намењен је превасходно свима заинтересованима за најновију литературу на српском језику из области менаџмента квалитета. Сва наведена издања могу се набавити на скриптарници Факултета организационих наука.

Међутим, овај део је, такође, намењен и онима који су, можда и потенцијално, заинтересовани за област менаџмента квалитета, а немају довољно информација о њој. Стога, у овом делу (нарочито у Уводима књига који су постављени у целости) можете прочитати и неке од одговора на питања која се обично постављају приликом првог упознавања са облашћу менаџмента квалитета.

Брошуре студијске групе Менаџмент квалитета и стандардизација

Веома смо поносни на наше студенте који су у оквиру праксе у Центру за менаџмент квалитета и стандардизацију учествовали и допринели својим радом и креативношћу у изради брошура за нашу студијску групу на српском и енглексом језику.

Quality-Management-Standardization-Brochure-English-2018

Менаџмент квалитета и стандардизација-Брошура-2016

Менаџмент квалитета и стандардизација-Брошура-2015


„50 година квалитета на Факултету организационих наука“ – монографија

Факултет организационих наука,2023
Електронско издање Монографије: Монографија.

 „Практикум из Основа квалитета“

Јован Филиповић, Младен Ђурић, Јелена Русо, Ана Ракић
Факултет организационих наука, Београд, 2023

pzs

Практикум из Основа квалитета je настао као резултат вишегодишних предавања и вежби бројним генерацијама студената Факултета организационих наука, Универзитета у Београду. Међутим, практикум може користити свима који су заинтересовани за ову област, као и онима коjи у ову област улазе са намером да je изучавау као део формалног образовања или личног интересовања. Практикум ћe се користити као додатни материјал на предмету „Основе квалитета“ у оквиру вежби и усклађен je са градивом из уџбеника за овај предмет. Практикум се састоји од различитих радионица, студија случаја и смерница за израду пројектног рада који имају за циљ да омогуће студентима да научено током наставе примене на практичним примерима из разних организација. Сваку радионицу прате адекватне дефиниције и теоријска објашњења која су већински преузета из уџбеника „Основе квалитета“, као и релевантних стандарда. Предвиђено je да се све радионице и задаци у практикуму решавају у тиму који чине од двоје до четворо студената.


„Метрологија“

Ана Кићановић, Ивана Мијатовић, Биљана Тошић
Факултет организационих наука, Београд, 2022

У последњих неколико деценија, метрологија се значајно мења услед развоја технологије и нових научних постигнућа, нарочито у областима као што су електроника и информационе технологије. Развој технологије и науке је значајно утицао на достизање способности мерења, до скоро, незамисливе тачности. Ове промене су пратиле и измене у дефиницијама основних мерних јединица Међународног система јединица. Индустрија је препознала да су мерења кључна за постизање високог квалитета производа, услуга и процеса, док корисници захтевају производ таквих карактеристика које задовољавају савремене захтеве тачности мерења. Један од захтева савремених технологија и учесника на глобалном тржишту је да резултати мерења могу поуздано да се користе широм света без обзира на то где је мерење извршено. Овај уџбеник уводи читаоце у разумевање основних појмова и концепата метрологије. Описани су концепти мерне несигурности, следљивости, као и акредитације лабораторија за испитивање и еталонирање. Поред тога, овај уџбеник даје увид у начине постизнања признања резултата мерења глобално и описује инфраструктуру метрологије на међународном, регионалном и националном нивоу.  


„Технике и алати за побољшавање квалитета – практикум“

Маја Глоговац, Недељко Живковић
Факултет организационих наука, Београд, 2022

Основни циљ овог практикума је да олакша савладавање систематичног и структурираног процеса решавања проблема у вези са квалитетом, односно побољшавања квалитета, уз увеђбавање адекватног избора примене различитих техника и алата који се, у том процесу, примењују.


 “Стандардизација 1”

Ивана Мијатовић
Факултет организационих наука, Београд, 2019

Уџбеник може послужити као добра основа студентима дипломских, мастер, специјалистичких академских студија и докторских студија, али и свима онима који желе да се упознају са основама стандардизације. Стандардизација је млада, динамична и комплексна област. Потребе и интересовања за знањима из области стандардизације постоје како код оних који раде у области стандардизације, тако и код оних који би желели да буду активнији у њеном моћном свету. Данас се практично не може замислити област људског деловања у којој није присутна стандардизација или њени резултати – стандарди. Према Пурселу и Кушнеру (2016), стандарди омогућавају или спречавају улазак на готово сва тржишта и директно утичу на више од осамдесет процената светске трговине. Међутим, иако је улога стандарда витална, крајњи корисници углавном немају прилику да их виде. Зашто? Ко користи стандарде?

Савремени живот није могућ без стандарда који су присутни свуда око нас. Истовремено, на тржишту производа, који су произведени у складу са стандардима, могуће је наћи велики број производа различитог квалитета, класе или врсте. Стандарди за производе не дефинишу све карактеристике производа већ само неке које су важне за тржиште. Ко развија стандарде и ко одређује решења која се налазе у њима? Сигурно сте чули за ДВД, Њи-Фи или Блуетоотх. Шта им је заједничко? Углавном ништа, осим тога што су ДВД форум, Њи-Фи алијанса и Блуетоотх СИГ (Блуетоотх Специал Интерест Гроуп) организације за стандардизацију. Замислите како би било добро да сваки кертриџ одговара сваком штампачу, без обзира на то ко је произвођач, слично као што можете купити папир за штампање било ког произвођача – сви су истог формата. Сви су формата А4 који је, као и други А и Б формати, први пут дефинисан стандардом ДИН 476 који је објављен давне 1922. године. Иако се стандардизација претежно бави техничким питањима, у најширем тумачењу, она има доминантно пословне циљеве. Добро дошли у свет стандардизације у коме има још доста посла.


“Систем менаџмента квалитета”

Јован Филиповић, Младен Ђурић, Јелена Русо
Факултет организационих наука, Београд, 2018.

Prednja strana

Друго, измењено и допуњено издање књиге „Систем менаџмента квалитета“, у односу на претходно, обогаћено је разматрањем стратешких перспектива које су се у периоду настанка књиге актуелизовале, и које настављају да се даље отварају као садашњост и будућност области система менаџмента квалитета, као и сродних, стандардизованих система менаџмента. Такође, у значајном делу књиге, у коме смо се бавили разматрањем модела система менаџмента квалитета заснованог на процесима, имали смо пред собом велики изазов уважавања промена до којих је дошло у периоду након првог издања, нарочито у вези са усвајањем од стране ИСО организације документа „ANNEX SL“, којим је утврђен нови модел структуре високог нивоа стандарда за системе менаџмента, и свим последицама овог, испоставља се, кључног момента.


Практикум за предмет Акредитација и сертификација“

Горана Пејовић, Биљана Тошић
Факултет организационих наука, Београд, 2018

Приређивањем овог првог издања Практикума за предмет “Акредитација и сертификација“, аутори су желели да, студентима завршне године основних студија Факултета организационих наука Универзитета у Београду, олакшају разумевање и усвајање појмова који се односе на различите аспекте оцењивања усаглашености. Практикум је структуриран у 12 појединачних вежби у оквиру којих је превасходно приказана теоријска поставка проблема који се обрађује, након чега је дефинисан одређени број практичних примера, односно студија случаја, специфичних питања на које би студенти требало да дају одговоре или сами осмисле мањи пројекат. Практикум обједињује како корисне теоријске поставке које су неопходне за правилно разумевање проблема који се обрађује, тако и читав низ практичних примера који би требало да помогну студентима да стекну веома корисно и специфично знање о значајним компонентама инфраструктуре квалитета, како би били способни да се укључе у поступке оцењивања усаглашености које их могу очекивати у будућем радном окружењу.


“Инфраструктура квалитета”

Јован Филиповић, Гордана Пејовић, Јелена Русо
Факултет организационих наука, Београд, 2017.

Књига је конципирана тако да, ширем кругу заинтересованих читалаца, а поготову студентима студијске групе Менаџмент квалитета и стандардизација, Факултета организационих наука, Универзитета у Београду, пружи преглед значајних концепата, процеса и појмова из ове области. Књига има за циљ да свим заинтересованим читаоцима, укључујући и студенте других сродних факултета, производне и услужне организације, институције и појединце, помогне да проникну и овладају знањима у ширем захвату области инфраструктуре квалитета. Садржај је намењен свима онима који у ову област улазе са намером да је изучавају као део формалног образовања или личног интересовања, а студентима као помоћна литература за неке од предмета на овој студијској групи.


“Менаџмент квалитета у здравству”

Јован Филиповић, Бојана Јовановић, Милош Бјеловић
Факултет организационих наука, Београд, 2017.

Аутори су овом књигом покушали да, првенствено здравственом сектору у Србији, студентима Факултета организационих наука и Медицинских факултета, студентима других сродних факултета, као и организацијама, институцијама и појединцима, понуде текст који пружа преглед и упутства за примену одређених концепата менаџмента квалитета у здравству. Поред изворних тумачења аутора, књига је настала као компилација радова и уџбеника познатих светских аутора у области менаџмента квалитета у здравству, као и одговарајућих међународних стандарда. Књига има за циљ да свим читаоцима заинтересованим за ову област, помогне да овладају основним концептима, алатима и терминологијом у области менаџмента квалитета и исте примене у здравственом сектору.


„Управљање квалитетом“

Недељко Живковић, Маја Глоговац
Факултет организационих наука, Београд, 2015

Уводни део књиге обрађује најчешће цитирани опис развоја квалитета једног однајзаступљенијих аутора у овој области Ј. Јурана. У другом делу књиге анализирају се идефинишу основни појмови значајни за квалитет, као и сам појам квалитета. Значење појмаквалитет анализира се са становишта: корисника, организације и државе. Трећи део књиге дајеоснове за разумевање организације, њених основних ентитета и структуре, значајне за даљеизучавање и разумевање управљања квалитетом. Током четвртог поглавља дефинише секвалитет различих ентитета организације: производа, услуга, ресурса, процеса, али и квалитета животакао једног од најсложенијих ентитета чији квалитет се може разматрати. У петом делу књиге, наоснову већ познатих чињеница, систематизовани су најзначајнији приступи аутора значајних заобласт управљања квалитетом. Управљање квалитетом као део процеса управљања уорганизацији разматра се у шестом поглављу ове књиге. Овде се указује на место, улогу изначај процеса управљања квалитетом у организацији, али и на његове односе и везе са осталимпроцесима организације. Најзначајнији процеси организације сагледавају се у светлу њиховогутицаја на квалитет производа или услуга. Систем управљања као интегрални део организацијеизучава се надаље у шестом поглављу. Указује се на овај појам, његово место и улогу уорганизацији. Објашњава се развој стандарда система управљања, даје се преглед и описујунајчешћи стандарди који се доводе у везу са системима управљања.


“Нормативно регулисање квалитета – европске норме за производе”

Војислав Божанић, Душан Стокић
Факултет организационих наука, Београд, 2013.

Књи­га са­др­жи те­о­риј­ске осно­ве нор­ма­тив­ног ре­гу­ли­са­ња ква­ли­те­та, са де­таљ­ним опи­сом по­сту­па­ка до­ла­же­ња до CE зна­ка за ин­ду­стриј­ске про­из­во­де.

Књига садржи мно­ге ко­ри­сне при­ме­ре из по­слов­не прак­се. Са­вре­ме­на је по при­сту­пу и ко­ри­шће­ној ли­те­ра­ту­ри, да­је до­при­нос са кон­цеп­ту­ал­ног, про­це­ду­рал­ног и тер­ми­но­ло­шког аспек­та у овој обла­сти, ака­дем­ски је до­бро уте­ме­ље­на и пи­са­на је ра­зу­мљи­вим сти­лом.

Ова књига је са­др­жа­јем, оби­мом и струк­ту­ром при­ме­ре­на по­тре­ба­ма сту­де­на­та ко­ји слу­ша­ју пред­мет „Нор­ма­тив­но ре­гу­ли­са­ње ква­ли­те­та“. Она истовремено пред­ста­вља ко­ри­сно струч­но шти­во за љу­де у прак­си, с об­зи­ром на појаву све већег броја српских правилника који примену европских директива на европском тржишту претвара у обавезу и на домаћем тржишту.


“Практикум за предмет Нормативно регулисање квалитета – европске норме за производе”

Војислав Божанић, Душан Стокић
Факултет организационих наука, Београд, 2013.

Практикум садржи де­та­љно упутство за израду Семинарског рада у склопу предмета „Нор­ма­тив­но ре­гу­ли­са­ње ква­ли­те­та – европске норме за производе“, којим се кроз примере објашњава по­сту­па­к до­ла­же­ња до CE зна­ка и то­ко­ви за оце­њи­ва­ње уса­гла­ше­но­сти производа са захтевима ди­рек­ти­ва. У Практикуму је дат алгоритамски опис процедуре добијања CE знака са детаљним прегледом свих улазних и излазних величина.

Овај Практикум представља допуну и разраду књиге „Нор­ма­тив­но ре­гу­ли­са­ње ква­ли­те­та“, да­јући до­при­нос процедуралном и практичном аспект­у у овој обла­сти. С об­зи­ром да је са­др­жа­јем, оби­мом и струк­ту­ром при­ме­ре­н по­тре­ба­ма сту­де­на­та овај Практикум пред­ста­вља ко­ри­сно допунско струч­но шти­во за студенте, ко­ји слу­ша­ју пред­мет „Нор­ма­тив­но ре­гу­ли­са­ње ква­ли­те­та“, а поред тога то је књига која може бити од користи и стручној јавности.

Свако од поглавља у којима је описан поступак 12 корака у изради семинарског рада праћен је напоменама и сугестијама које треба да студентима, а и свим осталима који овај практикум буду примењивали, помогну да изаберу оптималан пут у мноштву захтева који се постављају у поступку долажење до CE знака.


Практикум за израду семинарског рада из предмета параметри квалитета животне средине“

Војислав Божанић
Факултет организационих наука, Београд, 2013.


„Систем менаџмента отпада“

Војислав Божанић, Бојана Јовановић
Факултет организационих наука, Београд, 2012.


Управљање еколошким ризиком“

Војислав Божанић, Бојана Јовановић
Факултет организационих наука, Београд, 2012.


Управљање квалитетом материјалних ресурса“

Војислав Божанић, Бојана Јовановић
Факултет организационих наука, Београд, 2010.


“Акредитоване лабораторије”

Војислав Божанић, Гордана Пејовић
Факултет организационих наука, Београд, 2010.

Ова књига садржи основна знања о акредитованим лабораторијама и њиховом фундаменталном положају у односу на систем оцене усаглашености.

У овој књизи је дат преглед закона, правилника, уредби, смерница и препорука којима је уређен рад акредитованих лабораторија.

Објашњена је и протумачена примена захтева за менаџмент, као и техничких захтева којима се дефинише компетентност акредитованих лабораторија. Посебно су објашњене специфичности које карактеришу медицинске лабораторије.

Одговарајућа пажња је посвећена доброј лабораторијској пракси, као и следљивости, валидацији и верификацији као обавезним одликама доброг лабораторијског рада.

Објашњене су опште смернице за одређивање мерне несигурности, као и најважнији видови међулабораторијске сарадње као што су упоредна испитивања и оцена оспособљености (ПТ шеме), као и улога удружења лабораторија.

Посебно је значајно поглавље је детаљан опис поступка припреме лабораторије за акредитацију, што представља својеврсни „know-how“. Ово је настало као резултат великог искуства аутора у реализацији консалтинга и инжењеринга у овој области.

Ова књига је оби­мом и струк­ту­ром при­ме­ре­на по­тре­ба­ма сту­де­на­та ко­ји слу­ша­ју пред­мет „Акредитоване лабораторије“, међутим она уједно пред­ста­вља ко­ри­сно струч­но шти­во за љу­де у прак­си.


“Основе квалитета”

Јован Филиповић, Младен Ђурић
Факултет организационих наука, Београд, 2009.

Osnove kvalitetaКњига „Основе квалитета“, која је настала као резултат вишегодишњих предавања за студенте Одсека за управљање квалитетом, поред изворних тумачења аутора, обухвата и компилацију, како радова пионира у области квалитета, тако и приређеног материјала из најпопуларнијих светских уџбеника. Књига има за циљ да студентима Одсека за управљање квалитетом, као и осталим читаоцима заинтересованим за ову област, помогне да овладају основним концептима, алатима и терминологијом у области квалитета. Обима је 490 страна и превазилази програм предмета „Основе квалитета“, при чему је додатни садржај намењен студентима као литература за неке од предмета на овоме одсеку, али и свима онима који у ову област улазе са намером да је изучавају као део формалног образовања или личног интересовања. Ово се посебно односи на студенте дипломских академских (мастер) студија на студијском програму „Управљање квалитетом“ Факултета организационих наука, који област квалитета нису изучавали на основним студијама овог одсека.

Књига „Основе квалитета“ попуњава празнину у корпусу уџбеничке литературе на српском језику и област квалитета тумачи на начин прилагођен свима онима који желе да истински проникну у филозофију, поставке, фундаманталне принципе и средства за примену како „техничких“, тако и „менаџмент“ аспеката квалитета.

Увод у књигу „Основе квалитета“ можете погледати овде.


Основе интегралног управљања квалитетом производа“

Живко Митровић
Факултет организационих наука, Београд, 2004.


Како увести систем квалитета“

Живко Митровић, Милић Радовић, Слободан Ћамиловић, Миле Пешаљевић, Винка Филиповић, Радован Кнежевић, Милан Дрезгић
Факултет организационих наука, Београд, 1996.


„Управљање квалитетом производа, примери из праксе за праксу“

Живко Митровић
Факултет организационих наука, Београд, 1996.


„Систем интегралне контроле квалитета производа“

Живко Митровић
Факултет организационих наука, Београд, 1996.


„Економија – разматрање трошкова квалитета“

Живко Митровић
Факултет организационих наука, Београд, 1996.


„Методе у систему квалитета“

Живко Митровић, Миле Пешаљевић, Никола Вујановић, Милан Дрезгић
Факултет организационих наука, Београд, 1996.


„Приручник система квалитета“

Живко Митровић
Факултет организационих наука, Београд, 1996.


„Управљање квалитетом преко способности технолошког процеса“

Живко Митровић
Факултет организационих наука, Београд, 1996.


„Инжењерске комуникације и логистика“

Миле Пешаљевић
Факултет организационих наука, Београд, 1995.


„Основе модела система интегралног управљања квалитетом производа“

Живко Митровић
Факултет организационих наука, Београд, 1988.


„Збирка задатака из контроле квалитета – додатак: таблице, обрасци и дијаграми“

Живко Митровић
Факултет организационих наука, Београд, 1986.


„Збирка задатака из контроле квалитета“

Живко Митровић
Факултет организационих наука, Београд, 1981.


„Квалитет и контрола квалитета производа“

Живко Митровић
Факултет организационих наука, Београд, 1981.